Nogle tekster er simpelthen for vigtige til at sende afsted, som de er. Små fejl og misforståelser kan hurtigt komme til at betyde enden på et godt samarbejde, inden det overhovedet er begyndt.
Korrekturlæs altid dine tekster
Når du har skrevet dine tekster helt færdig, så vær endelig ikke bleg for at tjekke dem igennem for stavefejl og kommaer. Disse mangler kan tit få det til at se uprofessionelt ud. Det vil du nødig have, hvis du sender dokumenter til en potentiel eller nuværende kunde, der forventer kvalitet.
Er du ikke selv så skarp omkring det med kommaer, og hvornår der skal og ikke skal “-r” bag et ord, så er der masser af hjælp at hente. Nogle af dem, der specialiserer sig specifikt i korrekturlæsning for virksomheder, er Erhvervskorrektur. Denne dygtige flok korrekturlæsere sørger for, at dine tekster bliver superskarpe og vel mødt af modtageren.
Vær skarp i dine formuleringer
Du er dog nødt til at gøre et godt forarbejde. Dette gøres blandt andet ved at være skarp i dine formuleringer. Sæt dig godt ind i det, du skal skrive om og øv dig i at formulere det så præcist som muligt.
Kan du få pointen igennem uden at skrive lange tekster, så gavner det dig, da modtageren får større lyst til at læse videre. En lang tekst der bliver ved med at køre i samme rille med en masse smarte ord, de måske ikke kender betydningen af, kan have den modsatte effekt. Det kan nemlig få dem til at lægge dokumentet fra sig og værre endnu… glemme det.
Se dokumenterne med nye øjne
Hvis du har tid, så læg teksterne væk i en dag eller to. Dette er noget, der gavner mange forfattere og alle der på den ene eller anden måde har med tekst at gøre. Det er en glimrende metode, da din hjerne får lov til at beskæftige sig med andre ting i mellemtiden og lægger afstand til teksten. På denne måde kan teksten komme til at føles ny, når du sætter dig ned og læser den igen. Du sættes i modtagerens sted.
I denne gennemlæsning opdager du garanteret mange ord og sætninger selv, som enten har fejl og mangler eller bare lyder underlige. Måske mangler der endda hele ord og ofte tilføjer man lidt ekstra, hvor der mangler mere forklaring.
Til sidst står du tilbage med et perfekt dokument med et budskab, der skinner klart igennem.