Selvom kalenderen i disse dage fortæller os at det er sommer og flere af os har pakket bilen for at drage sydpå, så kan det alligevel være en fordel at tænke nogle måneder frem, hvis du er bilejer.
Der er nemlig flere fordele ved at komme efteråret og vinteren i forkøbet og tænke på undervognsbehandling af din bil allerede nu, inden de lavere temperaturer igen er over os.
Regn, sne, slud og vinterens ustadige vejr påvirker alt sammen belægningen på din undervogn og øger dermed risikoen for rustskader.
Derfor er det en god ide at rustbeskytte i god tid og med jævne mellemrum, alt efter bilens alder og stand, hvis du vil forlænge levetiden på din bil og sikre at I trygt kan køre både på sommer- og vinterferie.
Udnyt sommervarmen til en billig undervognsbehandling
De høje temperaturer er for alvor kommet til Danmark om sommeren.
Solskinstimerne fortsætter i det uendelige, og det kan efterhånden være svært at afgøre, om man befinder sig i Sønderjylland eller Sydeuropa. Men det gode vejr kan udnyttes til andet og mere end solbadning og udflugter til stranden og isboden.
Som bilejer kan du drage fordel af de høje temperaturer i Danmark og sikre dig at bilen ikke kun er køredygtig til sommerferiens udflugter, men også er klar til vinterferiens sne og slud.
Når der foretages en billig undervognsbehandling af din bil bruges der en olie til selve rustbeskyttelsen, og det produkt skal både have tid til at tørre og fordele sig i alle afkroge af undervognen.
Med de varme temperaturer forkortes tørretiden for rustbeskyttelsen, og du kan altså roligt køre vinteren i møde uden at skulle bekymre dig om vind og vejr.
Ingen ventetider
En anden og væsentlig fordel ved at få foretaget en billig undervognsbehandling og rustbeskyttelse allerede nu er ganske enkelt at ventetiden i sommermånederne er kortere.
Der er typisk allerstørst forespørgsel på undervognsbehandlinger i efterårs- og vinterhalvåret. Det betyder at mange værksteder har ekstra travlt når vejret og sæsonen skifter, og modsat næsten ingen biler inde til behandling om sommeren.
Derfor kan man spare både tid og penge ved at sende bilen på et lille sommerophold. Ved at få det gjort i lavsæsonen, hvor værksteder ikke har særlig travlt, er der samtidig større garanti for en omhyggelig og grundig behandling, hvilket er helt essentielt for resultatet og holdbarheden af behandlingen.
Jo før, jo bedre
Det vigtigt at huske på, at jo tidligere man rustbehandler, desto større er muligheden for at undgå skader.
Mange tror fejlagtigt at nye biler ikke har brug for en undervognsbehandling. Men fordi bilerne produceres udenlands er de fleste biler ikke tilstrækkeligt rustbehandlet til at modstå det danske klima med høj luftfugtighed og skiftende temperaturer. Med andre ord: jo før, jo bedre.
Det er altså lige så vigtigt at få foretaget undervognsbehandling af en ny bil som en ældre bil, da det forlænger bilens levetid og virker forebyggende mod fremtidige skader.
Er der først kommet huller og derefter rust i undervognsbelægningen, er rustbeskyttelsen både mere omstændig og mindre effektiv.
Har du en ældre, brugt bil som allerede er blevet udsat for rustangreb, skal du dog ikke fortvivle. Der findes rustbeskyttelse og behandlinger skræddersyet til bilens stand og alder, og derfor kan en undervognsbehandling altid svare sig – også ved begyndende og eksisterende rust.
Men hvor ofte skal man så få foretaget en undervognsbehandling? Som hovedregel plejer man at sige, at hvis du får foretaget en undervognsbehandling af din bil hvert andet eller tredje år, eller som minimum får foretaget et tjek af undervognens tilstand, er du godt dækket ind.
Varmen – en ven og en fjende
Varmen er imidlertid ikke kun en ven for den køreglade bilejere.
Den er også en fjende. For mens de varme temperaturer på den ene side betyder at rustbeskyttelsen har gode vilkår for at tørre og sætte sig i karrosseriets snævre kroge, så betyder varmen og den medfølgende høje luftfugtighed samtidig større risiko for fugtdannelse i netop karrosseri, hulrum og undervogn.
Det er her vejsalt og snavs fra vintermånederne sætter sig, og når luftfugtigheden og varmen stiger danner det kondens og dermed ekstra gode levevilkår for rusten.
Derfor lyder rådet endnu engang: jo før, jo bedre. Og husk på at jo før din bil bliver behandlet mod rust, jo tidligere kan du begynde at planlægge, hvor de næste mange ferie skal føre hen.